Frågor och svar

Installation och anslutning

 

Vad ingår i installationen?

I installationen ingår eventuell grävning på tomt, anläggning av kanalisation och fiberkabel, grovåterställning på tomtmark samt inomhusinstallation och montering av medieomvandlare.

 

Hur går anslutning till?

Det är upp till entreprenören att besluta om fiberkabeln på din tomt bäst dras via befintlig kanalisation (dvs via nedgrävda eller luftburna ledningar som redan finns) eller genom att gräva nya schakt i marken. Du och entreprenören bestämmer tillsammans var medieomvandlaren ska monteras i ditt hem. Medieomvandlaren är ett uttag som du ansluter de apparater som du vill koppla upp till. Den bör sitta nära dessa, eller centralt i huset. Den behöver elektricitet för att fungera. Det är kundens ansvar att ett eluttag finns i anslutning till medieomvandlaren.

 

På avtalet står det att det ingår 40 meter grävning på min tomt, från var räknas 40 meter?

Tomtmark och de 40 meter som ingår räknas från där fastighetsägare klipper gräset, alltså ett trädgårdsplanerat område runt fastigheten som ska anslutas.

 

När installerar ni i mitt hus?

Information angående din leverans kommer att kommuniceras i samband med att vi tar ett byggbeslut och skickar en orderbekräftelse till dig.

 

Får jag själv bestämma hur fibern ska dras fram till min villa?

Efter beställning hör vår entreprenör av sig till dig och bokar ett projekteringsmöte. Under mötet tittar entreprenören närmare på din tomt och bostad, och ni går igenom hur din fiberanslutning ska gå till. Vill du anpassa grävning eller dragning av fiberkabel kan du under mötet beställa en tillvalstjänst för att anpassa installationen efter dina önskemål.

 

Om jag har specifika önskemål om hur installation ska utföras inomhus, vart kan jag vända mig?

I god tid innan din bostad ska anslutas till fibernätet hör vår entreprenör av sig och bokar ett projekteringsmöte med dig. Under mötet tittar entreprenören närmare på din tomt och bostad, och ni går igenom hur din fiberanslutning ska gå till - både utomhus och inomhus.

Passa på att fråga entreprenören allt du vill veta. Under mötet kan du även beställa en tillvalstjänst för att anpassa placeringen av medieomvandlaren.  

 

Ansvarar jag som fastighetsägare för något om ni behöver gräva på min tomt?

Du behöver dokumentera schaktdikets sträckning, till exempel på en tomtkarta. Om det i framtiden ska göras ett markarbete på tomten är det viktigt att känna till var fiberkabeln ligger. Detsamma gäller om kabeln behöver grävas fram på grund av ett fel på anslutningen.

 

Vad är en mediaomvandlare och varför behövs den?
Medieomvandlaren är ett uttag som du ansluter de apparater som du vill koppla upp till. Medieomvandlaren omvandlar fiberns ljussignaler till elektriska signaler - och tvärtom - för att dina uppkopplade apparater ska kunna ta emot och skicka information.

 

Hur får jag information om leveransen?

Information om leveransen står på orderbekräftelsen som skickas ut till dig efter att kampanjen är avslutad.

 

När kommer allt vara klart?  

Det är ett stort projekt och planering att bygga ny infrastruktur. Därför är det svårt att ge ett sådant besked innan vi vet hur många som har beställt.

Du kommer att få mer information om leveransen på den orderbekräftelse som skickas ut till dig efter att kampanjen har stängt.

 

Jag har fått fibern installerad, vad är nästa steg?

När tomtarbete är gjort och medieomvandlare är på plats så aktiverar vår entreprenör din fiberanslutning. Då kan du beställa fibertjänster via www.zmarket.se eller genom att ringa den tjänsteleverantör du vill ha abonnemang med. 

 

Vem ansvarar för vad?

 

Vem ansvarar för eventuell håltagning i ytterväggen?
Om det visar sig vara nödvändigt att borra så tar vi hand om det. 

 

Vem återställer tomten om ni behöver gräva?
När vi gräver ner kabeln gör vi det för hand. Diket blir 5-40 cm brett och runt 20-40 cm djupt. Därefter gör vi en grovåterställning, vilket innebär att vår entreprenör fyller igen schaktdiket och jämnar till markytan.

Resterande åtgärder sköter du som fastighetsägare. Vi gör dock allt vi kan för att lämna områden med asfalt, buskar eller rabatter i fred.

 

Återställer ni på min tomt om ni behöver gräva?

Fastighetsägaren ansvarar själv för eventuell återställning av ytskikt på tomten efter installationen. Exempelvis återställning av asfalt, plattor, gräsmatta, träd, buskar och rabatter.
 

Vem står för kostnader vid eventuella skador på fiber via luftledning?
Vi ansvarar för fibern fram till fastigheten samt fiber på tomten. Om luftledningen skadas, till exempel genom att ett träd blåser ner över den, så står vi för kostnaderna vid återställningen. Har du däremot ett träd på din tomt som står för nära den luftledning där vi kommer sätta upp fiberkabeln, kommer vår entreprenör be dig att ta ner det för att minska risken för eventuella skador.

 

Fibertjänster/abonnemang

 

Hur gör jag för att komma igång och börja använda fibern?
När både tomtarbete är gjort och medieomvandlare är på plats så aktiverar vår entreprenör din Öppen Fiber-anslutning. Har du förbeställt tjänster (bredband, tv och/eller telefoni) får då din tjänsteleverantör reda på att din fiber är på plats, aktiverar dina tjänster och skickar ut eventuell utrustning (tex wifi-router eller tv-box).

Har du inte förbeställt tjänster är det dags att gör det nu. Det gör du enklast genom att koppla en nätverkskabel från medieomvandlarens röda port (LAN1) till din dator och gå in på www.zmarket.se. Där ser du då vilka leverantörer som just du kan välja mellan och vilka tjänster de kan leverera till din adress. Du kan också kontakta och beställa direkt från den leverantör du önskar.

Glöm inte att säga upp dina nuvarande abonnemang så du slipper betala dubbla fakturor.

 

Hur beställer jag tv, bredband och/eller telefoni via fiber?

Du beställer enklast dina fibertjänster via www.zmarket.se. Koppla en nätverkskabel från medieomvandlarens röda port (LAN1) till din dator, och gå in på sajten (om den inte kommer upp automatiskt). Då ser du vilka leverantörer som just du kan välja mellan och vilka tjänster de kan leverera till din adress.

Ditt bredband kan du därefter börja använda inom några timmar efter beställningen. Tv och telefoni kräver ofta att tjänsteleverantören levererar utrustning för att de ska kunna användas.

Du kan också kontakta och beställa direkt från den leverantör du önskar.

Glöm inte att säga upp dina nuvarande abonnemang så du slipper betala dubbla fakturor!

 

Behöver jag en särskild wifi-router för fibern?

Det beror på vilken wifi-router du har idag och vilken bredbandshastighet du beställer. Se till att du har en wifi-router som är anpassad att klara av fiberhastigheter och som inte är allt för gammal.

Vissa av våra tjänsteleverantörer inkluderar en wifi-router i sina bredbandsabonnemang.

 

Vilka tjänsteleverantörer kan jag välja mellan?

När din fiberanslutning är installerad och klar kan du gå in på www.zmarket.se för att se vilka leverantörer som just du kan välja mellan, vilka tjänster de kan leverera till din adress och vilka erbjudanden de för tillfället har

Du kan även kontakta bredbandsrådgivaren på telefonnummer 010-1307979 för att få hjälp med att välja ett abonnemang som passar just dig.

 

Hur många tv-apparater kan jag ha via fibern?
Det varierar mellan de olika tjänsteleverantörerna så bäst är att kontakta respektive leverantör. Max antal som någon leverantör erbjuder idag är 5 tv-apparater. 

 

Kan jag ha kvar mitt larm?

Nu för tiden går de flesta tillverkares larm att koppla till bredbandet.
Kontakta din larmoperatör om du har personligt trygghetslarm eller inbrottslarm för att kontrollera att det kommer att fungera.

 

Vad är fiber?

Fiber – eller fiberoptik – är ett system för informationsöverföring av ljus via mycket rent glas eller plast.

Systemet består av en sändare och av en mottagare. Sändaren skickar ut ljus och mottagaren "översätter" ljussignalerna till elektriska impulser som skickas till dator, TV eller telefon.

Kapaciteten i en fiberanslutning är i det närmaste obegränsad. Det är den snabbaste metoden för informationsöverföring som finns idag.

Vad är fiber?

 

Vad är fördelen med fiber?

Till skillnad från anslutning via telejacket påverkas fiber inte av hur många apparater du har uppkopplade samtidigt, eller av väder eller avstånd till telestationen.

Med fiber kan hela familjen ägna sig åt precis vad de vill, på hur många skärmar som helst, utan att internet går ner, blir långsammare eller hackar.

Dessutom ”framtidssäkrar” du hemmet: med fiber är ditt hus redo både för både dagens och morgondagens uppkopplade apparater och tjänster. Det innebär att din villas värde på bostadsmarknaden ökar och består.

Varför fiber?
 

Vilka bredbandshastigheter kan jag ha?

Våra tjänsteleverantörer erbjuder bredband mellan 10 och 1000 Mbit/s. Du väljer och beställer den hastighet som passar dina behov.

Kom ihåg att vid trådlös uppkoppling så kan  prestanda och placering av wifi-routern påverka hastigheten. Se till att läsa på om hur du får ut det mesta av ditt wifi. Läs mer om våra tjänsteleverantörer på zmarket.se.

 

Hur beställer jag och vad kostar det?

 

Hur mycket kostar det att dra in fiber via Zitius?

Priset för en fiberanslutning är runt 20 000 kr. För att se om du kan få fiber och vilket pris som gäller för din fastighet klickar du på förstasidan och skriver in din fullständiga gatuadress och gatunummer.

 

Får man rabatt om man beställer på hemsidan?

Ja, du får 200 kr i rabatt om du beställer via fibertillalla.se och signerar ditt avtal digitalt.

 

Har ni mottagit mitt avtal?

Vi skickar alltid en bekräftelse på mottaget avtal till den e-postadress som är angiven på avtalet. Om det inte står någon e-postadress på avtalet skickas bekräftelsen via post.

 

Hur beställer jag fiber?

Du kan beställa en anslutning på vår hemsida www.fibertillalla.se eller genom att ringa vår kundtjänst.

 

Jag har fler än ett hus på min fastighet, hur gör jag för att beställa fiber även till dem?

Om du har flera fastigheter på din tomt kan du beställa till en eller flera extraanslutningar. Detta val gör du på avtalet vid beställningstillfället.

 

Kan jag ansluta mig i efterhand?

Ja, om vi har fiber utbyggt i ditt område sedan tidigare går det ändå bra att göra en intresseanmälan. Om det finns flera intresserade i ditt område ser vi över möjligheten att gå ut med ett nytt erbjudande för fiberanslutning.

 

Alla mina grannar finns med på hemsidan och kan beställa, hur gör jag för att anmäla även mitt intresse?

Du kan göra en intresseanmälan på vår hemsida www.fibertillalla.se genom att skriva in din adress. Om din adress inte finns med kan du fortfarande göra en intresseanmälan.

 

Kan företag beställa fiber?

Ja, vi erbjuder även fiberanslutning till företag. En förutsättning för att teckna avtal för fiber till ett företag är att fastighetsägaren är avtalspart.

 

Kan lägenhetshus beställa fiber?

Ja, om du bor i lägenhetshus kan fastighetsägaren göra en intresseanmälan genom att kontakta vår kundtjänst. Eftersom att antal fastigheter och lägenhetsantal kan variera återkommer vi med en individuell offert.

 

Blir det billigare om jag gräver själv?

Nej, det blir det inte. Priset är ett schablonpris, det vill säga alla villaägare i ditt område får betala samma pris oavsett olika förutsättningar såsom tomt, hus eller närhet till fibernätet.

 

Varför behöver jag först göra en intresseanmälan och sedan en beställning?

Intresseanmälningarna är en av de bidragande faktorerna till att vi går ut med ett erbjudande från start.

Det är även en viktig del när vi söker eventuella bidrag av länsstyrelsen eller kommunen för att kunna finansiera utbyggnaden av fibernätet.

 

Varför garanterar inte en beställning att jag får fiber?

Att bygga ny infrastruktur kräver stora investeringar. För att vi ska kunna bygga fibernät i ditt område krävs att det finns ett intresse från flera hushåll. Först när vi vet många som tackat ja kan vi ge ett slutgiltigt besked.

 

Hur vet jag hur många som beställt fiber i mitt område?

Hur många som väljer att beställa är information som inte kommuniceras ut till dig som kund. 

 

När får jag veta om fiberinstallation blir av eller inte i mitt område?
När kampanjen har stängt kommer vi att se över hur många som valt att anmäla sig. En förutsättning för att vi ska kunna påbörja fiberinstallationer är att vi får in tillräckligt många avtal och får eventuellt bidrag från länsstyrelsen. Så snart det skett så kommer vi påbörja processen för utbyggnad med vår entreprenör. I vissa kommuner kan det ta en månad att få besked, i andra upp till nio månader.

 

Kan jag ångra min beställning?
Ja, du har 14 dagars ångerrätt efter att du mottagit din orderbekräftelse.

 

Kan jag överlåta mitt avtal?

Ja, det går. Om du vill överlåta ditt avtal kontaktar du vår kundtjänst som hjälper dig vidare.

 

Varför flyttas slutdatum för kampanj fram?
Om vi ser att det fortfarande finns intresse ett intresse för att göra en beställning kan det vara så att vi förlänger våra kampanjer. Vi vill självklart att så många som möjligt ska få chansen att beställa fiber och är därför flexibla med slutdatumet.

 

ÖVRIGT

 

Kan jag fortsätta använda min gamla teleslinga?

Ja, den kommer att fortsätta fungera precis som tidigare

 

Kommer ni att ta bort kopparnätet i framtiden?

I dagsläget ligger all fokus på att bygga ut fibernätet eftersom att fibernätet klarar av samhällets ökande uppkopplingsbehov och är betydligt mer ekonomiskt, driftsäkert och lättare att underhålla än kopparnätet. I olika delar av Sverige har nedmontering av kopparnätet redan påbörjats. Om ditt område berörs kommer du i god tid att få information.

 

Vad händer vid strömavbrott?

Tv, bredband och telefoni via fiber kräver strömförsörjning, vilket gör att du inte kan använda dina tjänster under ett eventuellt strömavbrott.

Betalning

 

Vad innebär faktura efter installation?

Faktura efter installation innebär att fakturan skickas till dig ungefär fyra veckor efter att installationen är klar. Du väljer då själv om du vill betala hela beloppet eller delbetala ett lägre belopp.

 

Vad innebär faktura före installation?

Faktura före installation är en engångsfaktura som skickas till dig innan installationen är utförd. En förutsättning för att vi ska leverera fiberanslutningen är att vi mottagit en inbetalning senast på förfallodagen.

 

Vilken löptid har lånet?

Max 60 månader, men du väljer själv om du vill betala av lånet snabbare genom att betala in en större summa varje månad. 

 

Vad är månadskostnaden och vilken ränta är det?

Det framgår på det erbjudande som skickats hem till dig. Du kan även hitta information på www.fibertillalla.se genom att söka på din adress.

 

Tillkommer det några avgifter?

Om du inte väljer e-faktura via din internetbank tillkommer en fakturaavgift på 29 kr per pappersfaktura. 

 

När börjar lånet löpa?

När leveransen av din fiberanslutning är klar och du fått din faktura, förutsatt att du väljer att betala delbetalningsbeloppet.

 

Kan jag lösa lånet i förtid?
Ja, du kan lösa lånet när som helst till återstående kostnad vid tidpunkten, utan några extra avgifter.

 

Om jag flyttar, vad händer då?

Lånet är personligt. Vid en flytt kan du exempelvis amortera av lånet och låta resterande skuld ingå som en del av husförsäljningen.

 

Jag vill byta från förskottsfaktura till faktura efter installation, hur gör jag?

Om du vill byta betalsätt tar du kontakt med vår kundtjänst på telefonnummer 020-118500 eller via e-post oppenfiber-landsbygd@teliacompany.com

 

Blir jag kreditbedömd?

Ja. En sedvanlig kreditbedömning görs via Sergel kredittjänster och du får därefter en kopia på kreditupplysning hemskickad.

 

Vad händer om jag inte blir beviljad lån?

Om din ansökan om lån inte beviljas kommer du att få en engångsfaktura med krav om förskottsbetalning. Har vi inte tagit emot din betalning senast på förfallodagen säger vi upp din leverans och avtalet hävs.

Om du vill göra en omprövning kan du skicka in underlag till oppenfiber-landsbygd@teliacompany.com. Underlag som godkänns är anställningsavtal, de tre senaste lönespecifikationerna eller information om enskild firma, om du är egenföretagare.

 

Kan man överlåta lånet/delbetalningen?

Nej, det är inte möjligt eftersom att lånet är personligt.

 

Jag har frågor angående min delbetalning, vart vänder jag mig?

Om du har frågor angående ditt fiberlån eller faktura vänder du dig till Telia Finance som står för lånet. Du når dem på telefonnummer 0771-883050.